Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik

Advertisement
Anda perlu tahu sebenarnya ada pelbagai jenis baja untuk kelapa sawit yang terbaik dan boleh dibeli di kedai ladang. Dan membaja adalah aktiviti utama bagi petani supaya pokok sawit cepat besar dan berbuah banyak. Pokok kelapa sawit yg mendapatkan baja cukup akan mempunyai hasil yang memuaskan, seperti 1 tan sehektar.

Petani sering mempunyai sedikit hasil kerana tanah telah kehilangan kesuburan, serangan-serangga perosak yang memakan kepada cawangan dan batang pokok kelapa sawit, cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk, dan baja yang kurang. Adalah penting bagi anda untuk memupuk dengan jenis baja yang betul dan berkualiti untuk pokok sihat dan buah yang banyak dan besar.

Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit


Jenis baja untuk pokok kelapa sawit yang baik ia harus mengandungi urea, NPK, atau N, 5 P2O5, K2O, MgO, B2O3 dan lain-lain.

Kita tahu jenis baja terbaik untuk kelapa sawit yang digunakan oleh petani dan dinasihatkan oleh Kerajaan Malaysia, iaitu:

Jenis baja tunggal untuk kelapa sawit: baja yang terdiri daripada satu jenis unsur sahaja, contoh: urea N46 = mengandungi 46% (Nitrogen), AS21 = mengandungi 21% N, CUP (cristmas island rock phosphate) = mengandungi 28 hingga 34% P, MOP (muriate kalium) = baja mengandungi 60%.

Jika anda pergi ke kedai ladang kemudian membeli baja dengan berkata Kod pendek, sebagai contoh Urea, N, MOP, AS21 atau CUP.

Jenis baja campuran untuk kelapa sawit: campuran baja tunggal dengan kadar tertentu menurut keperluan petani, sebagai contoh MOP (muriate kalium) dicampur dengan urea.

Perhatikan, sebelum mencampurkan beberapa jenis baja tunggal maka ia tidak boleh diamalkan dengan sembarangan, kerana campuran beberapa jenis baja tunggal harus selaras dengan keperluan nutrien pokok kelapa sawit. Dan jenis baja campuran mempunyai kelemahan iaitu tidak boleh disimpan untuk jangka masa yang panjang, selepas anda campuran beberapa jenis baja tunggal kemudian segera taburkan kepada pokok kelapa sawit.

Anda perlu merencanakan aktiviti membaja seperti 2 kilogram baja untuk setiap pokok kelapa sawit dalam setahun, tempoh membaja juga penting dirancang seperti 2 kali setahun atau 6 bulan sekali, ada juga petani yang menabur baja 3 bulan atau 4 bulan.

Masa membaja yang baik ialah apabila tiada hujan, kerana air hujan akan membuat baja hanyut terbawa air. Petani boleh membaja dengan cara membuat lubang kecil di sebelah pokok, kemudian mengisi baja dalam lubang

0 Response to "Jenis Baja Untuk Kelapa Sawit Yang Baik"

Catat Ulasan