Kos Penanaman Kelapa Sawit 10 Ekar

Advertisement
Anda yang mahu mempunyai ladang kelapa sawit perlu tahu beberapa pengetahuan asas tentang cara menanam pokok kelapa sawit yang betul. Dan Anda harus tahu kos penanaman kelapa sawit 10 ekar, sehingga Anda tidak terkejut apabila mengetahui bahawa ada kos yang besar untuk membuka ladang kelapa sawit dengan saiz yang besar.

Kos Penanaman Ladang Kelapa Sawit Saiz 10 Ekar

Membuat andaian dengan kos beli tanah, kos rawatan dan kos baja untuk ladang kelapa sawit, seperti:

Kos pembelian tanah 1 ekar = RM 15K-22K, jika Anda membuat ladang kelapa sawit dengan keluasan 10 ekar memerlukan RM 150K-220K untuk pembelian tanah.



Tetapi ingat bahawa harga tanah adalah sangat berbeza-beza bergantung kepada lokasi seperti hutan, bukit, dataran rendah dan lain-lain.

Kos untuk membersihkan tanah seekar RM500-RM900. Maka membersihkan ladang dengan saiz 10 ekar  yang memerlukan kos RM5K-9K.

Kos Pembelian Benih Kelapa Sawit

Anda perlu membeli benih sawit berkualiti, cepat besar dan berbuah banyak, tidak membeli benih kelapa sawit daripada penjual yang tidak boleh dipercayai walaupun dia menawarkan harga yang lebih murah.

Harga benih kelapa sawit dengan umur 6 bulan = RM4 setiap pokok pohon.

Minyak sawit yang ditanam di atas 10 ekar boleh ditanam dengan pokok kelapa sawit kira-kira 550-600, jadi anda perlu kos pembelian benih: 600 x RM4 = RM2.400.



Pokok kelapa sawit di bawah umur 2 tahun ada resiko diserang pengerosak babi. Kemudian anda perlu kos membuat pagar supaya pokok aman. Jika kos pagar setiap pokok memerlukan RM5, maka anda perlu kos = 600 x RM 5 = RM3.000.

Seterusnya anda anggaran kos membaja pokok kelapa sawit, di mana setiap tahun setiap pokok memerlukan 1 kg baja maka anda perlu 0.6 tan baja.

Secara umum, petani memberikan baja pada pokok kelapa sawit 6 bulan 1 kali, atau 1 kali setahun. Anda memberikan 1 kg baja pada pokok kelapa jika satu kali setahun. Jika membaja 2 kali setiap tahun, Anda berikan ½ kg baja setiap pokok setiap 6 bulan.

Secara umum, usahawan atau petani mendapat pulangan modal pelaburan dalam tempoh 7 tahun, tetapi ada juga sudah memperoleh profit daripada pelaburan ini adalah kurang daripada tempoh 7 tahun.

Itu adalah perbincangan kita tentang kos penanam kelapa sawit 10 ekar atau 4,47 hektar yang boleh dijadikan pengetahuan dan bimbingan untuk usahawan dan petani.

2 Responses to "Kos Penanaman Kelapa Sawit 10 Ekar"