Kongsi Gambar Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia

Advertisement
Gambar ladang kelapa sawit boleh menjadi contoh kepada usahawan yang mahu menjalankan perniagaan tani ini, pokok-pokok kelapa sawit dalam bahasa Latin disebut sebagai Elaeis guineensis Jacq, menurut sejarah pokok kelapa sawit dari Afrika Barat yang tumbuh di dalam hutan. Kerajaan Malaysia dan petani kemudian membuat kelapa sawit sebagai komoditi pertanian hingga hari ini.

Pokok kelapa sawit pertama kali masuk ke negara Malaysia pada tahun 1870, saat itu Malaysia disebut sebagai kawasan Melayu, Pokok kelapa sawit oleh kerajaan kolonial United Kingdom pada masa itu digunakan untuk mencantikkan taman rumah.

Gambar Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia


Pokok kelapa sawit kemudian ditanam sebagai komoditi pertanian yang sangat menguntungkan pada tahun 1917 di rantau Selangor, dari mana ladang kelapa sawit berkembang dengan pesat berkembang untuk menjadi salah satu produk yang menguntungkan di Malaysia.

Malaysia mula menguasai pasaran minyak sawit dunia kerana mendapatkan hasil yang lumayan pada tahun 1960, kerana kerajaan Malaysia untuk menggalakkan bidang pertanian kelapa sawit, beralih dari ladang karet dan bidang perlombongan bijih timah.

Kerajaan Malaysia pada tahun 1960 memperkenalkan industri minyak sawit kepada rakyat sebagai satu cara untuk membasmi kemiskinan, di mana petani kecil mengalami masalah ekonomi. Minyak sawit Malaysia awalnya dibuat dengan menebang hutan. Tetapi sekarang pembukaan ladang kelapa sawit dilakukan dengan sistem mesra alam.

Kongsi Gambar Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia
Sila lihat di beberapa imej ladang idang kelapa sawit di Malaysia iaitu:



Pada tahun 2015, ladang kelapa sawit yang luas di Malaysia hampir 5 juta hektar, produktiviti lebih daripada 17.7 juta tan minyak sawit. Malaysia mempunyai salah satu pengeksport terbesar minyak sawit dunia bersama-sama dengan Indonesia, negara Malaysia menyumbang 11% daripada kebutuhan minyak sawit dunia.

Industri minyak sawit telah menyediakan pekerjaan banyak untuk rakyat, terdapat hampir 1 juta orang membuat hidup dari penanam kelapa sawit hingga menuai, dan pemasaran.

Bisa dilihat dari ladang kelapa sawit di Malaysia pada umumnya yang telah berbuah mempunyai pokok dengan usia yang lama dan ketinggian mencapai 18 meter, batang pokok kelapa pada usia muda dan dewasa mempunyai kulit yang tebal dan daun lebar.

0 Response to "Kongsi Gambar Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia"

Catat Ulasan