Cara Meningkatkan Produktiviti Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
Perniagaan pertanian kelapa sawit telah menjadi perniagaan yang paling menguntungkan untuk usahawan kerana minyak kelapa boleh dijual kepada pasaran tempatan dan pasaran global, tetapi usahawan harus mampu mengamalkan bagaimana cara meningkatkan produktiviti ladang kelapa sawit, kualiti dan kelestarian alam sekitar.

Terdapat beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan dalam cara meningkatkan produksi ladang kelapa sawit, iaitu:

Cara Meningkatkan Produktiviti Kelapa Sawit


1. Iklim

Pokok kelapa sawit menjadi subur jika terkena sinaran matahari lima hingga tujuh jam setiap hari dan mendapatkan curah hujan dengan nilai sebanyak 1,499 hingga 3,999 mm. Berada pada suhu yang antara 23,9 hingga 27,9 ° C. Pokok kelapa sawit akan mempunyai produktiviti buah-buahan yg banyak jika ditanam di tempat yang mempunyai ketinggian 1-500 m di atas permukaan laut, dan kelajuan angin 4,9-6,1 km per jam untuk menyempurnakan proses pendebungaan yang sempurna.

2. Lahan Yang Baik

Pooko kelapa sawit memerlukan tanah yang baik dengan kriteria mempunyai banyak lumpur, mendapat cahaya matahari yang cukup. Saluran pengairan yang baik diperlukan untuk pokok kelapa supaya cepat besar dan berbuah lebat.

Pokok kelapa sawit akan menjadi subur jika air bawah tanah yang agak dalam, Solum dalam (melebihi 80 cm), pH tanah kira-kira 4 hingga 6, dan tanah sedikit berbatu.

Walau bagaimanapun, sesetengah jenis tanah boleh dibuat ladang kelapa sawit yang subur yaitu tanah Latosol, nugget ultisol, tanah gambut, dataran pantai dan muara sungai dapat dijadikan ladang kelapa sawit yang baik.

Cara Meningkatkan Produksi Kelapa Sawit

1. Bibit Kelapa Sawit

Bibit kelapa sawit yang masih kecambah dimasukkan ke dalam polibeg dengan saiz yang betul adalah kira-kira 13 × 24, dipenuhi dengan tanah sekitar 1 hingga 1,5 kilogram dan telah diayak. Benih kelapa sawit yang ditanam sedalam 2 cm, dan tanah di dalam polibeg perlu sentiasa mempunyai udara lembap. Apabila benih kelapa sawit telah sedikit tinggi atau berumur 3 hingga 4 bulan dan daun 4 hingga 6 helai, kemudian segera menanam benih kelapa sawit ke padang.

2. Tentukanlah Pola Penaman Kelapa Sawit

Anda boleh memilih pola penanam kelapa sawit dengan tunggal atau selingan. Gunakan tanaman penutup tanah pada ladang kelapa sawit supaya ada peningkatan sifat-sifat fizikal, biologi dan kimia pada tanah, boleh mencegah hakisan, boleh mengekalkan kelembapan tanah dan menghilangkan rumpai yang merusak.

3. Cara Nak Menanam Kelapa Sawit

Kami mengesyorkan agar Andauntuk menanam kelapa sawit pada awal musim hujan, kerana hujan yang jatuh secara teratur maka kelapa sawit tidak perlu disiram setiap hari. Anda harus menyiram bibit kelapa sawit di polibeg 1 hari sebelum ditanam di ladang.

Itulah cara meningkatkan produktiviti ladang kelapa sawit yang dapat kami kongsi pada perjumpaan ini.

0 Response to "Cara Meningkatkan Produktiviti Ladang Kelapa Sawit"

Catat Ulasan