Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit

Advertisement
Petani perlu cara menghitung jarak tanam kelapa sawit dengan tepat kerana ia akan memberi kesan kepada hasil ladang, menentukan kerapatan penanaman kelapa sawit atau stand per Hektar (SPH) adalah faktor penting. Jika Jarak tanaman kelapa sawit terlalu pendek ia akan mengurangkan produktiviti buah-buahan, dan jika jarak yang terlalu panjang akan mengurangkan jumlah tanaman kelapa sawit yg memberi kesan hasil yang maksimum kurang.

Usahawan mahu ladang kelapa sawit mempunyai produktiviti yang besar sehingga memberikan faedah yang besar, harga minyak sawit yang lebih tinggi sekarang dan di masa depat membuat usahawan perlu memaksimumkan ladang yang dimiliki untuk menuai maksimum.

cara menghitung jarak tanam kelapa sawit


Cara Menentukan Jarak Tanam Kelapa Sawit
Kami berkongsi cara bagaimana untuk mencari jarak tanam kelapa sawit atau kepadatan tanaman kelapa sawit per hektar berdasarkan kepada jenis tanah, iaitu:

1. Ladang dengan tanah permukaan yang rata sehingga permukaan beralun/bergelombang

Jenis permukaan tanah/ladang                                 SPH
  • Marginal inland dan Peat Soil                         146 - 162
  • Marginal inland dan Peat Soil (Ganoderma)     159 - 161
  • Podsolic                                                      146 - 148
  • Podsolic and problem Ganoderma                  159 - 161
  • Coastal Clay dan Alluvium                             135 - 137
  • Coastal Clay                                                146 - 148
2. Ladang dengan permukaan tanah yang Berbukit    147 - 161

3. Ladang dengan permukaan tanahGambut             147 - 150

Anda juga akan dapat menentukan jumlah populasi tanaman per unit dalam cara menghitung jarak tanam kelapa sawit untuk mendapatkan bidang yang baik, iaitu :

1. Jarak tanam yg diamalkan.

2. Model jarak yg diamalkan.

Jika anda menerapkan ladang kelapa sawit dengan jarak tanam 8 x 8 meter, ia akan mempunyai jumlah populasi tanaman yang berbeza apabila model yang digunakan berbeza, iaitu segi tiga sama sisi atau segi empat.

Cara Mencari Jarak Tanam Kelapa Sawit 

Anda perlu tahu keamatan cahaya matahari yang wujud dalam ladang kelapa sawit, faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan adalah: intensiti dan tempoh cahaya matahari yang mengenai pokok kelapa sawit, kerana ia memberi kesan morfologi pertumbuhan. Pokok kelapa sawit yg tidak mendapat cahaya matahari yang cukup, maka daun sedikit batang kurus dan jumlah buah yg sedikit.

Sekian, maklumat mengenai cara menghitung jarak tanam kelapa  sawit yang kita boleh berkongsi pada perjumpaan ini, mungkin berguna untuk anda.

0 Response to "Cara Menghitung Jarak Tanam Kelapa Sawit"

Catat Ulasan