Cara Nak Atasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
Cara Nak Atasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit - Para petani berada dalam kesusahan kerana masalah ladang kelapa sawit di Malaysia adalah agak cukup banyak, hal ini membuatkan petani mengalami kerugian besar. Kesan buruk kegagalan tanaman kelapa sawit untuk masyarakat adalah semakin berkurangan kuasa beli dan peluang pekerjaan yang berkurang.

Ladang kelapa sawit telah menjadi satu sektor sub ekonomi yang memainkan peranan yang penting dalam ekonomi Malaysia dengan menyumbang kepada pendapatan yang besar.

Masalah Di Ladang Kelapa Sawit


Masalah Ladang Kelapa Sawit Di Malaysia

Minyak sawit adalah komoditi eksport utama bagi negara ini dan juga hasil cukai yang cukup besar kepada bajet Malaysia. Pembangunan Industri minyak sawit tidak boleh dipisahkan daripada pelbagai jenis masalah ladang kelapa sawit seperti isu-isu yang berkaitan dengan kemusnahan alam sekitar negara dan global.

Petani dan usahawan dijangka untuk melaksanakan rancangan perubahan strategik yang ditetapkan oleh kerajaan Malaysia bahawa penubuhan ladang tidak menyebabkan kerosakan kepada ekosistem hutan. Pembangunan ladang kelapa sawit mesti berupaya untuk menyelesaikan masalah-masalah supaya pengeluaran terus meningkatkan untuk memenuhi keperluan pengguna yang semakin meningkat.

Petani menghadapi masalah di ladang kelapa sawit dengan pelbagai jenis perosak yang menyerang tanaman pertanian ini, serangan perosak bermula pembibitan sehingga masa menuai. Jika perosak tidak dikawal atau dihilangkan maka menyebabkan petani rugi.



Perosak tanaman kelapa sawit berlaku kepada type kawasan, baik di tanah ladang yang rata, bukit, gambut dan lain. Perusakan tanamanan sawit yaitu dua jenis iaitu serangga dan haiwan perosak mamalia.

Perosak yang merosakkan pokok-pokok kelapa sawit yang kumbang kaboi, badak, anai-anai dan belalang. Dan perosak dari jenis haiwan iaitu monyet, tikus, landak, babi dan gajah.

Penjagaan dan kawalan pokok kelapa sawit yang baik adalah dengan menghapuskan perosak dan mencegah percambahan perosak. Serangga perosak boleh bertelur di ladang yang rata dan ladang dengan tanah berpasir. Serangga perosak boleh dihapuskan dengan menggunakan racun trichlorfon dan chlorpyrifos yg disembur pada daun.

Itulah cara atasi masalah di ladang kelapa sawit yang sering dialami oleh petani, lakukan kawalan yang berkesan supaya hasil panen boleh menjadi banyak dan besar.

0 Response to "Cara Nak Atasi Masalah Di Ladang Kelapa Sawit "

Catat Ulasan