Harga Buah Tandan Segar Kelapa Sawit 2016 Terkini

Advertisement
Petani kelapa sawit gembira kerana harga buah tandan segar 2016 terkini, dijangka akan meningkat. Jika harga Fresh Fruit Bunch (FFB) meningkat maka petani mendapat keuntungan yang besar. Terdapat beberapa sebab mengapa harga BTS / buah tandan segar kelapa sawit penurunan ini, yang pertama daripada pengeluaran minyak sawit menurun, anomali cuaca dan banyak ladang kelapa sawit di Malaysia yang mengamalkan penanaman kembali kelapa sawit, menanam bibit menggantikan pokok-pokok kelapa sawit tua.

Ahli ekonomi meramalkan harga buah tandan segar kelapa sawit akan terus meningkat jika syarat-syarat MSM menurun akibat musim yang bruk, seperti El Nino. Cuaca buruk akan mengganggu pengeluaran buah kelapa sawit, kerana proses berbunga dan pembuahan buah kelapa sawit tidak berjalan dengan baik. Trend harga buah tandan segar kelapa sawit penambahbaikan di beberapa bahagian di Malaysia berlaku semasa 2016.

Harga Buah Tandan Segar (BTS) Per Tan 2016 Terkini


Harga Buah Tandan Segar BTS Di Malaysia 2016 Terkini
Harga Buah Tandan Segar (BTS) kelapa sawit pada bulan Mac di Malaysia adalah RM 551 per tan (grade A), RM 527 per tan (Grade B), dan RM 502 per tan (grade C). Trend positif harga Buah Tandan Segar di Malaysia tidak boleh dipisahkan daripada pengukuhan harga minyak sawit mentah dilihat di sepanjang lelongan di Malaysia sejak kebelakangan ini.

Jika harga tanda buah segar kelapa sawit di Malaysia menurun, supaya petani boleh mendapatkan solusi sekitar masalah itu, maka boleh mengamalkan kerja yang cekap untuk mengurangkan kos pengeluaran dan perawatan ladang kelapa sawit, tetapi hasil panen buah boleh digunakan untuk keperluan hidup sehari-hari.

Petani boleh membaja pokok-pokok kelapa sawit untuk menjadi lebih sihat dan berbuah banyak, petani harus berhati-hati dalam menggunakan baja kerana harga baja per kilogram semakin mahal. Petani boleh bekerja pada membaja setiap dua bulan untuk kekal pengeluaran buah yang baik.

0 Response to "Harga Buah Tandan Segar Kelapa Sawit 2016 Terkini"

Catat Ulasan