Umur Produktif Kelapa Sawit Di Ladang Malaysia

Advertisement
Petani perlu tahu umur produktif kelapa sawit untuk menjadi lebih bijak dalam menguruskan urusan pertanian. Kelapa sawit adalah tumbuhan yang berasal dari kawasan tropika di Barat Amerika, dan kini minyak sawit dikenali sebagai sumber minyak sayur-sayuran yang paling diperlukan oleh rakyat di dunia. Kelapa sawit boleh tumbuh subur di pantai barat Afrika ke Gambia ke Angola. Kelapa sawit boleh tumbuh subur jika ditanam di kawasan hutan hujan di Malaysia, Indonesia, Congo dan Kenya.

Kelapa sawit kini telah menjadi salah satu komoditi yang paling penting bagi kerajaan Malaysia, minyak sawit dieksport ke banyak negara di dunia, seperti Eropah, Amerika, Australia dan lain-lain.

Umur Produktif Kelapa Sawit


Di beberapa tempat di Malaysia. Penanaman kembali kelapa sawit telah mengalami sebanyak 3-4 kali. Penanam semula dilakukan kerana umur produktiviti buah kelapa sawit telah selesai, atau perosak yang menyerang tanaman kelapa sawit sehingga produktiviti buah berkurang.

Umur Produktif Kelapa Sawit

Pokok kelapa sawit yang ditanam di ladang secara umum telah mula berbunga pada usia 2 tahun hingga 3 tahun. Tanaman minyak sawit adalah tumbuhan yang bunga jantan dan bunga betina berada dalam satu kelompok di tandan.



Pokok kelapa sawit telah dewasa apabila memasuki usia 33-34 bulan, satu siri bunga jantan dan siri bunga betina pada kelapa sawit dengan muncul dengan kitaran bertukar, oleh itu para petani perlu menjalankan pendebungaan silang dengan tangan sendiri, dengan mengambil debunga bunga jantan untuk debu bunga betina pada pokok-pokok kelapa sawit yang lain.

Setiap pokok kelapa sawit berkembang bunga jantan, bunga betina dan bunga hermafrodit. Selepas petani amalkan pendebungaan silang pada bunga betina, maka pokok kelapa sawit yang terdiri daripada beribu-ribu bunga yang bertukar menjadi tandang dengan 500-20K buah.

Oleh itu, umur produktif pokok kelapa sawit yang dikira daripada bunga betina berubah menjadi tandan buah kepada umur sekitar 3 tahun sampai pada dekad umur. Dan petani tahu hakikat di ladang bahawa kelapa sawit boleh berbuah banyak sampai umur 25 tahun.

0 Response to "Umur Produktif Kelapa Sawit Di Ladang Malaysia"

Catat Ulasan