4 Manfaat Cengkerang Kelapa Sawit Bagi Usahawan

Advertisement
Manfaat cengkerang kelapa sawit akan memberi keuntungan kepada petani dan usahawan jika mereka mengetahuinya, pokok sawit sebenar yang mempunyai banyak kegunaan yang terdiri daripada batang, daun hingga cengekrang.

Minyak sawit telah menjadi bahan utama dalam industri makanan, banyak hidangan dimasak dengan minyak sawit supaya menjadi masakan yang enak dan lazat. masyarakat secara amnya tahu manfaat cengkerang kelapa sawit sebagai karbon diaktifkan, asap cair, fenol, briket arang, dan tepung cengkerang.



Banyak usahawan tidak tahu bagaimana untuk memproses cangkang kelapa sawit sehingga mereka membuang atau membakarnya, manakala diproses dengan benar maka Anda boleh mendapat keuntungan yang besar.

Manfaat Cengkerang Kelapa Sawit

1. Arang atau Charcoal

Cengkerang atau tempurung kelapa sawit sebagai bahan mentah untuk membuat charcoal atau briket arang, cengkerang kelapa sawit mempunyai kandungan Lignoselulosa dengan karbon yang tinggi yang boleh memberikan tenaga haba yang cukup panjang dan stabil. Cangkang kelapa sawit mempunyai ketumpatan yang lebih tinggi daripada kayu, oleh itu cengkerang kelapa sawit boleh diproses menjadi briket arang yang berkualiti tinggi, dengan 20000 kJ / kg.

2. Bahan Api Boilers

Banyak kilang-kilang menggunakan ketel uap atau boilers sebagai mesin industri, dan boilers juga digunakan kilang untuk menghasilkan minyak sawit. Boilers memerlukan sumber kuasa dan sumber wap adalah penting dalam proses pembakaran, cengkerang kelapa sawit boleh digunakan sebagai bahan api dalam kebuk pembakaran dandang supaya usahawan boleh menjimatkan kos pengeluaran.

3. Bahan Binaan Jalan

Usahawan boleh mendapat manfaat cengkerang sawit sebagai bahan binaan jalan. Asfalt dan batu kerikil adalah bahan utama dalam pembinaan jalan raya, tetapi asfalt dan batu memerlukan dana yang besar. Cangkang kelapa sawit boleh dibuat sebagai bahan untuk jalan-jalan di ladang kelapa sawit.

4. Kraftangan

Cengkerang kelapa sawit boleh digunakan sebagai bahan utama membuat kraf tangan yang boleh dijual pada harga yang tinggi. Jika Anda kreatif dalam pemprosesan cangkang kelapa sawit maka boleh menghasilkan kraf tangan yang cantik dan unik.

0 Response to "4 Manfaat Cengkerang Kelapa Sawit Bagi Usahawan"

Catat Ulasan