Faktor Penting Supaya Kelapa Sawit Berbuah Banyak

Advertisement
Kelapa sawit berbuah banyak dengan kualiti yang terbaik adalah keinginan setiap pemilik ladang di Malaysia. Banyak faktor penting yang mempengaruhi kelapa sawit berbuah besar sehingga anda perlu memberi perhatian kepada pelbagai perkara dalam usaha untuk mencapai objektif ini, bermula dari pemilihan benih, penjagaan, pembajaan, dan sebagainya.

Semua faktor-faktor penting yang anda memohon menjejaskan produktiviti tanaman kelapa sawit buahnya lebat dan keuntungan besar yang akan diperolehi. Untuk meningkatkan produktiviti ladang kelapa sawit, ada beberapa cara kelapa sawit berbuah banyak  yang perlu diberi perhatian:

Cara Kelapa Sawit Berbuah Banyak


1. Rawatan Yang Tepat

Rawatan yang tepat sangat dipengaruhi oleh keadaan ladang yang anda pilih. Oleh itu, bagaimana menyesuaikan rawatan dengan keadaan tanah perladangan yang sangat penting. sebagai contoh, bagi kawasan tanah gambut, anda memerlukan nutrien dan perparitan yang lebih baik.

2. Pembajaan Yang Betul

Pembajaan yang betul banyak memberi kesan kepada hasil daripada ladang kelapa sawit anda. Penggunaan baja berkualiti seperti Urea / ZA, RP / TSP / SP-36, ferit dan Dolomite / Kieserite. Menggunakan teknik Pembajaan yang betul dengan memerhatikan kawasan ladang. Beri campuran nitrogen, fosforus, dan kalium dalam tumbuh-tumbuhan yang berumur 8 dan 16 bulan.

3. Kawalan Perosak Dan Penyakit

Perosak dan penyakit boleh menyebabkan kurangnya produktiviti ladang kelapa sawit anda. Oleh itu, sentiasa memastikan bahawa kawasan ladang keadaan bersih untuk mengelakkan serangga perosak dan penyakit yang terganggu. Sentiasa melakukan kawalan dan memberi perhatian yang lebih kepada keadaan yang tidak normal, seperti warna, bentuk, atau keadaan yang seolah-olah berubah. Adakah ia pengendalian cepat dan tepat mengikut jenis penyakit dan perosak yang menyerang.

4. Teknologi yang Moden

Bagi meningkatkan kualiti dan kuantiti minyak sawit yang dikeluarkan, teknologi perladangan terus dipertingkatkan menjadi moden. Tidak ada salahnya jika anda juga mengikuti perkembangan teknologi bagi perniagaan perladangan sedang berjalan. Bukan sahaja membantu pertumbuhan dan kualiti kelapa sawit, tetapi juga mengurangkan kos pengeluaran.

5. Pengendalian Rumpai

Bukan sahaja perosak dan penyakit adalah musuh ladang kelapa sawit. Rumpai (gulma) atau perosak tumbuhan yang hidup di sekitar ladang juga perlu diberikan perhatian, ini cara kelapa sawit berbuah banyak yang perlu dikerjakan. Beberapa jenis rumpai untuk mengelakkan adalah jerami, kanak-kanak kayu, senduduk, dan sebagainya.

0 Response to "Faktor Penting Supaya Kelapa Sawit Berbuah Banyak"

Catat Ulasan