Pelbagai Jenis Rumpai di Ladang Kelapa Sawit

Advertisement
Rumpai di ladang kelapa sawit adalah salah satu daripada halangan terbesar bagi petani yang ingin mendapatkan kualiti yang terbaik di ladang. Bukan sahaja membimbangkan, rumpai di tanaman kelapa minyak juga berpotensi mengurangkan pengeluaran tanaman oleh beberapa peratus.

Rumpai rumpai di sekeliling pokok kelapa sawit yang menyebabkan banyak kerugian dalam pelbagai aspek. Kandungan nutrien dan air yang terkandung di dalam tanah telah diserap oleh rumpai, supaya dikurangkan. Sebaliknya, kemunculan rumpai juga mengurangkan keindahan ladang kelapa sawit kerana pokok kelapa dipintal kedudukan. Berikut adalah pelbagai jenis rumpai yang berbeza anda perlu tahu:



1. Rumput pahit (Papaitan)

Ini jenis rumput jarang ditanam dalam satu musim. Spesies rumpai yang boleh membesar sehingga 50 cm ini merebak kedudukan dan naik bukit. Bentuk daun seperti garis dengan bulu yang terdapat pada tepi. Pembiakan menggunakan biji benih dan keratan.

2. Telur Sentadu

Rumpai tahunan mempunyai bentuk garis dan ungu daun pada batang dan daun pelepah. Berkembang bersama-sama dalam rumpun dengan buluh merebak. Ini tumbuhan invasif boleh membesar sehingga 75 cm. Telur Sentadu atau Paspalum conjugatum ini membiak melalui biji benih dan keratan.



3. Lempuyangan

Lempuyangan, rumput tahunan yang serangan boleh membesar sehingga 80 sentimeter menegak, atau kadang-kadang merebak. Talian ini daun berrbentuk dengan permukaan sedikit kasar sehingga pendekatan lancar. Pembiakan Lempuyangan menggunakan rizom dan biji.

4. Alang-Alang

Alang-Alang mempunyai daun reben berbentuk dan rizom paha di sebelah atas. Jika tersentuh, didapati bahawa permukaan daun alang-alang berbulu dan tepi yang tajam. Pertumbuhan Alang-Alang boleh sehingga 200 cm. Ini rumpai keping membiak rizom dan biji.

5. Sembung Rabat

Sembung Rabat atau Mikania micrantha merupakan spesies rumpai tahunan yang membiak dengan benih dan buah stem. Pertumbuhan batang menjalar dan memanjat dengan daun berbentuk jantung dan tepi bergerigi. Batang itu sendiri boleh tumbuh 3-6 meter.

Selain beberapa jenis rumpai yang telah disebutkan, terdapat banyak jenis yang lain. Untuk membetulkan ini, anda boleh melakukan pencegahan dengan kawalan melalui kimia, budaya teknikal, serta biologi. Selain itu, anda juga perlu melakukan rawatan awal dengan mengehadkan pembangunan rumpai yang muncul lembut. Sesetengah spesies tumbuhan liar yang parasitoid yang boleh bertindak sebagai tuan rumah pemangsa boleh anda menanam untuk menghadapi rumpai di ladang kelapa sawit.

0 Response to "Pelbagai Jenis Rumpai di Ladang Kelapa Sawit"

Catat Ulasan