Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia

Advertisement
Harga pasaran kelapa sawit di Malaysia dijangka meningkat kerana permintaan pasaran dunia tidak meningkat, terutamanya dari negara-negara di benua Eropah. Selain itu, harga minyak terus mendekati $ 27 setong.

Sektor ladang minyak sawit di Malaysia meningkat pada awal 2016, kerana harga jualan minyak sawit mentah (crude palm oil atau CPO) terus meningkat. Kenaikan harga CPO dipengaruhi oleh jangkaan inventori yang lebih rendah selepas pengurangan bekalan minyak sawit di pasaran dunia.

Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia


Peladang dan ahli perniagaan gembira kerana harga minyak sawit mentah meningkat 0.2% kepada 2,400 ringgit setiap tan pada awal 2016. Permintaan pasaran untuk CPO pada bulan Maret 2016 diramalkan meningkat, jadi ini adalah satu tanda bahawa industri minyak sawit masih bagus untuk digeluti oleh usahawan pada masa hadapan.

Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia

Ahli ekonomi juga meramalkan harga CPO akan meningkat sehingga pertengahan 2016. Malah, harga CPO boleh meningkat ke tahap 2,700 ringgit Malaysia setan. Walau bagaimanapun, petani dan usahawan perlu bersedia jika terdapat penurunan harga tiba-tiba kerana pasaran dunia masih lemah.



Negara-negara di Asia Tenggara, terutama Malaysia dan Indonesia mesti mengatasi kesan negatif daripada cuaca El Nino supaya syarikat-syarikat perladangan minyak sawit pada 2016 terus bertambah baik. Lembaga Minyak Sawit / MPOB Malaysia berkata bahawa bekalan minyak sawit pada 2016 boleh meningkat disebabkan hasil tuaian yang berjaya dalam ladang kelapa sawit di beberapa Negeri di Malaysia.

Ahli ekonomi menilai bahawa permintaan bagi CPO dalam keadaan stabil dan baik, ia akan membuat eksport minyak sawit Malaysia pada 2016 akan meningkat. Permintaan komoditi minyak sawit masih tinggi untuk komoditi pertanian kerana lebih kompetitif berbanding dengan komoditi pertanian lain seperti minyak kacang soya.

0 Response to "Harga Pasaran Kelapa Sawit Di Malaysia"

Catat Ulasan