Senarai Syarikat-Syarikat Kelapa Sawit di Malaysia

Advertisement
Tertarik dengan senarai syarikat kelapa sawit di Malaysia bersaing untuk membangunkan industri perladangan kelapa sawit dan dunia? Oleh kerana Malaysia adalah negara bilangan dua pengeluar minyak sawit di dunia selepas Indonesia, Malaysia diperkukuhkan dengan syarikat-syarikat yang menguruskan ladang kelapa sawit terus meningkatkan nilai pelaburan dan kualiti perladangan.

Syarikat-syarikat kelapa sawit Malaysia dengan penarafan yang terbaik


Menjaga kewujudan bukan sahaja dapat untuk membangunkan potensi mereka di ladang kelapa sawit, beberapa syarikat minyak sawit di Malaysia kedudukan teratas dalam susunan yang terbaik.

Syarikat-Syarikat Kelapa Sawit di Malaysia


Berikut adalah sebahagian daripada mereka mengikut maklumat yang diperolehi oleh kajian pada tahun 2014:

1. United Plantations Berhad dengan skor peringkat 58.2%

2. Sime Darby Plantation Sendirian Berhad dengan skor peringkat 54.5%

3. IOI Corporation Berhad dengan skor peringkat 52%

4. Kulim (Malaysia) Berhad dengan skor peringkat 45.5%

5. Kuala Lumpur Kepong Berhad dengan skor peringkat 41.8%

6. Hap Seng Plantation Holdings Berhad dengan skor peringkat 34.5%

Syarikat Malaysia mempunyai ladang-ladang besar di Indonesia


Syarikat-syarikat kelapa sawit Malaysia bukan sahaja mempunyai ladang di negara mereka sendiri, tetapi juga di Indonesia. Syarikat-syarikat kelapa sawit yang mempunyai ladang kelapa sawit yang terbesar di Indonesia ialah Kuala Lumpur Kepong Berhad (KLK). KLK mempunyai beratus-ratus beribu-ribu hektar tanah di Indonesia di sesuatu kawasan seperti Sumatera, Kalimantan & Belitung.

Bukan sahaja membangunkan ladang kelapa sawit di Indonesia, KLK juga menggunakan banyak tenaga kerja Indonesia dengan syarat rendah. Majoriti pekerja Indonesia dengan gaji yang rendah dan keperluan pemfailan mudah.

Tanah Indonesia yang dimiliki oleh syarikat Malaysia



Bukan sahaja KLK, banyak syarikat Malaysia yang lain mula berkembang dan pengembangan. Panggil ia Fima Corp Berhad yang sudah mempunyai 19,000 hektar tanah perladangan. Di samping itu, Felda Global Ventures (FGV) Holdings Berhad yang juga merupakan nombor tiga syarikat minyak sawit di dunia juga terus menambah tanah di Indonesia.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh pada awal Jun 2015, sehingga kini syarikat kelapa sawit Malaysia telah menguasai 20% daripada jumlah tanah di Indonesia. Daripada 10 juta hektar ada, syarikat-syarikat Malaysia menguasai 2 juta hektar. Tanah ini bertaburan di sesuatu kawasan terutama Borneo, Sumatera, Sulawesi dan Papua.

Bukan sahaja memainkan peranan sebagai pembekal tanah, syarikat-syarikat minyak sawit Indonesia juga dijangka bersaing di peringkat global bersama-sama dengan Malaysia dan negara-negara lain. Antara nama syarikat ini, terdapat senarai syarikat-syarikat minyak sawit di Malaysia adalah sangat berpengaruh terhadap industri minyak sawit dunia.

4 Responses to "Senarai Syarikat-Syarikat Kelapa Sawit di Malaysia"

  1. saya ada lesen kelapa sawit untuk dijual(takeover) lesen syarikat bersih(blm pernah di black list) Registered with MPOB Kelebihan: PPO - Dpt membungkus minyak mentah ke dlm bentuk pek spt minyak masak dlm plastik. Then kita blh export either internal and external. *lesen syarikat adalah bumi putra* saya jual RM770K & still boleh nego hingga puas hati.
    sesiapa berminat sila call saya di number 01112675714 (for seriouse buyer only)

    BalasPadam
  2. Nak buat inventori atau mengira jumlah pokok kelapa sawit di dalam ladang anda? hubungi kami www.ifcontech.com

    BalasPadam
  3. Syarikat saya berupaya untuk membantu Polishing Plant KKS untuk mendapatkan eeffluent terawat menepati standart BOD3 bawah 100.Boleh hubungi saya untuk lebih lanjut 0126720255/03 87396163 atau email - hanafee@pakar.com.my

    BalasPadam
  4. Saya membekal barang spareparts kilang sawit seperti boogies wheel dan worm screw. Boleh hubungi saya 017-9721163 untuk mangetahui lebih lanjut.

    BalasPadam