Kaedah Penanaman Kelapa Sawit Yang Betul

Advertisement
Kaedah penanaman kelapa sawit tidak sukar, untuk petani dan usahawan yang telah mengalami pasti mereka tahu lebih macam mana nak tanam kelapa sawit, supaya mereka mendapatkan tanaman yang baik, anda perlu rajin dan teliti dalam merawat minyak sawit. Di sini kami ingin berkongsi roses penanaman kelapa sawit yang betul.

1. Penyediaan tanah

kelapa sawit ditanam di tanah baru atau tanah dari hutan yang baru dibersihkan untuk pertanian, atau bekas ladang getah dan lain-lain, apabila bekas ladang kelapa sawit yang sudah tua maka diamalkan tanam semula sawit. Penyediaan tanah di bekas hutan atau digunakan tanaman lain seperti getah, melakukan beberapa pekerjaan:



  • Potong pokok-pokok besar dan kecil, akar mesti dikeluarkan dari tanah.
  • Kumpulkanlah unutk membakar.
  • Potong cawangan dan ranting kayu untuk cepat kering dan kemudian dibakar.

2. Menentukan Jarak Tanam Kelapa Sawit

Petani perlu menetapkan tanah yang akan ditanam dengan kelapa sawit mengikut jarak yang betul. Perhatikan keadaan tanah di beberapa perkara: jenis tanah, kontur tanah, sumber air, dan anda boleh menggunakan sistem segi tiga sama sisi, dengan menetapkan jarak tanam : 9 meter x 9 meter x 9 meter.

Anda boleh menggunakan teknik lima mata dengan menggunakan jarak tanam yang lain semisal: 8 meter x 9 meter. Hal penting dalam menentukan saiz jarak tanam kelapa sawit adalah tidak terlalu ketat kerana ia akan menurunkan produktivitas pokok sawit.

3. Membuat lubang untuk penanaman kelapa sawit

Para petani perlu membuat lubang untuk menanam kelapa sawit menanam beberapa hari sebelum kerja bermula. lubang saiz yang baik adalah 50 cm (panjang) x 40 cm (lebar) x 40 cm (mendalam).



4. Penanaman Kelapa Sawit

Bagaimana kaedah penanaman anak benih kelapa sawit daripada polibeg :

  1. Letakkan anak benih kelapa sawit di polibeg pada lubang.
  2. Siram sehari sebelum anak benih kelapa sawit ditanam, ia bertujuan menjaga tanah lembap dan tidak kering.
  3. Anda menyuburkan bahagian bawah dengan fosfat, dengan berat ¼ kilogram bagi setiap lubang.
  4. Koyak sebelah polibeg untuk mudah melepaskan benih kelapa sawit dari polibeg, melakukan kerja-kerja ini dengan teliti dan masukkan benih ke dalam lubang.
  5. Bertimbun dengan tanah.
Kami mengesyorkan bahawa anda melakukan kaedah penanaman kelapa sawit yang betul pada awal musim hujan.

0 Response to "Kaedah Penanaman Kelapa Sawit Yang Betul"

Catat Ulasan