Mengenal Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (MPOB)

Advertisement
Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (PORIM) diketahui orang ramai sebagai (Malaysian Palm Oil Board) MPOB adalah jabatan kerajaan Malaysia yang bertanggungjawab bagi menyediakan perkhidmatan kepada petani dan usahawan untuk mendapatkan hasil panen yang besar. MPOB terus menjalankan penyelidikan dan pembangunan industri minyak sawit di Malaysia untuk menjadi negara pengeluar minyak sawit terbaik dan terbesar.

Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia yang terletak 6, Persiaran Institut, Kawasan Institusi Bangi, 43000 Bandar Baru Bangi, Selangor. Phone:03-8925 9155. MPOB mempunyai asas dalam penubuhan Akta Parlimen (Akta 582) dan telah ditubuhkan 16 tahun yang lalu atau 1 Mei 2000.

Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (PORIM)


Petani atau penanam kelapa sawit merasakan perkhidmatan MPOB kerana institut ini memberikan banyak bantuan kepada petani melalui pelbagai program seperti kaunseling cara menanam kelapa sawit yang baik, baja yang baik dan banyak lagi.

Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia atau Malaysian Palm Oil Board hasil daripada penggabungan beberapa jabatan yang setiap jabatan telah mempunyai pengalaman yang panjang dalam aktiviti-aktiviti industri minyak kelapa sawit. Masyarakat telah membantu dengan MPOB untuk memberikan perkhidmatan yang besar kepada pengeluaran minyak sawit di Malaysia.

Kerajaan Malaysia menyediakan dana kepada MPOB untuk meningkatkan produktiviti kelapa sawit. Malaysian Palm Oil Board akan memantau ladang kelapa sawit milik syarikat kerajaan atau swasta, dan MPOB dalam tempoh setahun perlu dana bajet dibelanjakan yang telah ditetapkan oleh kerajaan Malaysia.



Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia telah membelanjakan wang yang banyak untuk membiayai pembinaan projek-projek industri minyak sawit dan penyiasatan untuk membantu petani untuk mendapatkan hasil yang tinggi. MPOB berusaha untuk menjadi sebuah institusi penyelidikan dan pembangunan yang boleh dibanggakan semua rakyat Malaysia, sebagai sebuah organisasi yang mendapat Nobel Laureate. Malaysian Palm Oil Board juga sentiasa mengajar bagaimana untuk menguruskan sebuah ladang kelapa sawit untuk kesejahteraan masyarakat.

Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia juga sentiasa berpegang inovasi untuk produktiviti ladang kelapa sawit milik petani, mengoptimumkan penggunaan tanah untuk menanam kelapa sawit. MPOB juga cuba untuk meningkatkan penghayatan rakyat terhadap minyak sawit dan produk Industri minyak sawit memenuhi permintaan di Malaysia dan permintaan pasaran dunia.

0 Response to "Mengenal Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (MPOB)"

Catat Ulasan