Harga 1 kg Hadapan Minyak Sawit Mentah 2015 Turun

Advertisement
Kejatuhan harga minyak sawit dunia ternyata mempunyai kesan yang besar kepada harga 1 kg minyak sawit pada tahun 2015. Kewujudan perkara-perkara ini telah memberi kesan kepada hasil jualan di beberapa kawasan di Indonesia, termasuk Borneo dan Sumatera. Kemudian, bagaimana maklumat turun naik harga minyak sawit naik pada masa ini?

Penurunan Harga hadapan minyak sawit mentah (MSM)

Hasil ladang kelapa sawit, yang dikenali sebagai harga hadapan minyak sawit mentah (MSM) di ladang sawit hanya boleh dijual pada bulan September 2015 alami turun RM35 kepada RM1,936 setan metrik, sedangkan pada bulan Oktober 2015 jatuh RM39 kepada RM1,978 satu tan metrik, dan pada bulan November 2015 susut dari RM38 kepada RM1,997 dan pada bulan Disember 2015 merosot RM33 kepada RM2,038 satu tan metrik.

Harga 1 kg Hadapan Minyak Sawit Mentah 2015

Harga pasaran hadapan MSM yang lebih tinggi berlaku di Indonesia semisal di kawasan Deli Serdang, iaitu kira-kira Rp 800 menjadi Rp 1.000 per kilogram. Perbezaan harga yang dipengaruhi oleh keadaan global, keadaan persekitaran, dan infrastruktur yang ada.

Harga penanda aras kerajaan

Untuk mengekalkan kestabilan harga, kerajaan telah mengeluarkan harga penanda aras MMS. Satu telah dijalankan oleh Kerajaan dengan menyokong kilang kelapa sawit usia 3 tahun, manakala harga hadapan MMS dengan usia kilang 10 tahun telah ditetapkan lebih tinggi untuk sekilogram.

Penyelesaian itu digunakan

Palm turun naik harga minyak tidak menguntungkan memerlukan penyelesaian yang sesuai untuk mengelakkan kerugian. Oleh itu, para petani melakukan kerja.Tak sistem kecekapan hanya bertujuan untuk mengurangkan perbelanjaan penyelenggaraan dan kos pengeluaran, sistem ini juga dibuat untuk penjimatan hebat pada pembersihan taman. Oleh itu, keputusan yang diharapkan daripada harta pusaka itu masih boleh didapati untuk memenuhi keperluan petani yang hidup dalam keadaan sedemikian.

Menjawab kepada harga minyak sawit masih berkurangan, Malaysian Palm Oil Boardyakin menyatakan bahawa keadaan akan dipulihkan. Kerana, kini ditubuhkan Malaysian Palm Oil Board akan mengawal selia isu-isu berkaitan harga dan syarat-syarat dasar eksport.

0 Response to "Harga 1 kg Hadapan Minyak Sawit Mentah 2015 Turun"

Catat Ulasan