Kawalan Perosak dan Penyakit Kelapa Sawit

Advertisement
Kawalan perosak dan penyakit kelapa sawit adalah salah satu daripada langkah-langkah yang anda perlu tahu untuk menghasilkan kualiti yang terbaik tanaman. Memandangkan produktiviti kelapa sawit dipengaruhi oleh teknik penyelenggaraan yang baik, kursus yang diperlukan untuk pengendalian hama dan penyakit yang mana bersesuaian.

Berikut adalah beberapa jenis penyakit dan perosak yang sering muncul di atas pokok kelapa sawit serta bagaimana cara untuk mengendalikan:

Kawalan Perosak dan Penyakit Kelapa Sawit


1. Perosak Kumbang

Perosak Kumbang Oryctes rhinoceros biasanya menyerang titik tumbuh tanaman yang semakin meningkat yang membawa kepada kematian tumbuhan. Di samping itu, perosak kumbang juga mempunyai berpotensi akan menyerang daun sawit dengan tanda daun kelihatan rosak. Untuk membetulkan ini, pastikan anda sentiasa menjaga kawasan ladang sentiasa bersih. Jika terdapat baki pokok mati, memohon membara untuk membasmi pembiakan perosak ini.

2. Serangga Perosak

Serangga seperti rama-rama juga menjadi musuh untuk menonton. Tumbuh-tumbuhan yang terbukti telah dijangkiti oleh spesies perosak mempunyai daun yang ditampal dengan telur rama-rama di permukaan. Selepas itu, telur yang telah menjadi ulat memakan daun sehingga habis. Untuk membetulkan ini, gunakan racun hubungan Sevin 85 ES atau Hostation 25 ULV Sprayer.

3. Perosak Ngengat

Ngengat menyerang tanaman kelapa sawit melalui telur yang terkandung dalam tandan buah yang telah dimasak. Jika telur menetas, larva ngengat akan makan buah-buahan. Anda boleh menghentikan serangan dan pembiakan dengan menyembur Thiodan bercampur dengan air bersih. Menyesuaikan jumlah air dan Thiodan dengan kawasan ladang sawit anda.

4. Penyakit daun berjalur kuning

Daun berjalur kuning adalah disebabkan oleh infeksi cendawan Fusarium oxysporum pada masa daun belum terbuka. Bahagian-bahagian yang menguning berbentuk bujur kecil tidak lama lagi akan kering dan menyebabkan kerosakan. Untuk membetulkan ini, anda perlu lakukan pencegahan dari awal dengan menanam benih yang tidak dijangkiti oleh penyakit ini.

5. Penyakit busuk tandan

Penyakit satu yang secara langsung memberi kesan kepada kualiti tanaman kelapa sawit anda. Punca penyakit ini adalah Marasmius palmivorus Sharples yang menyerang tanaman yang berumur di antara 3 dan 10 tahun. Bukan sahaja menyerang buah-buahan yang sudah masak, ia menyebabkan kerugian yang besar kerana ia boleh mencapai daging buah. Untuk menetapkan, menggunakan Actidone sekali dalam 2 minggu dan membuang tandan sudah dijangkiti.

Lima jenis perosak dan penyakit hanya gangguan separa boleh menyerang ladang kelapa sawit anda. Untuk mengelakkan kerugian dan kerosakan kepada tanaman, kerjakan kawalan perosak dan penyakit sawit sewajarnya.

0 Response to "Kawalan Perosak dan Penyakit Kelapa Sawit"

Catat Ulasan