Ketahuilah Faedah Baja Organik Kelapa Sawit

Advertisement
Baja organik kelapa sawit adalah salah satu jenis yang kini digunakan secara meluas dalam banyak ladang-ladang. Bukan sahaja lebih selamat daripada baja berasaskan kimia, jenis baja yang satu ini juga memberi faedah maksimum kepada pertumbuhan dan hasil kelapa sawit. Oleh itu, tidak hairanlah jika ini jenis baja organik kini lebih dipilih.

Bahan-bahan organik dalam pengeluaran baja sesungguhnya dipertimbangkan secara berasingan bagi pemilik ladang kelapa sawit. Pemupukan dengan bahan-bahan organik juga membantu membawa ladang kelapa sawit yang mesra alam.

Faedah Baja Organik Kelapa Sawit


1. Kenali Baja Organik Kelapa Sawit

Pada asasnya, baja organik adalah baja yang dibuat daripada bahan-bahan organik yang berasal dari luluhawa sisa-sisa makhluk hidup, iaitu haiwan, manusia, dan tumbuh-tumbuhan. Ini jenis baja telah digunakan untuk pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan, termasuk ladang kelapa sawit. Bukan sahaja mudah untuk mendapatkan, baja organik boleh didapati dalam pelbagai spesies yang boleh anda dapati di sekitar.

2. Jenis-jenis Baja Organik

Terdapat pelbagai jenis baja organik yang boleh didapati di kawasan itu. Pertama, jenis yang adalah baja yang berasal daripada sisa haiwan. Selepas itu, terdapat juga baja hijau yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dalam bentuk sisa-sisa tuaian. Tidak jarang, ramai petani yang menanam sejenis tumbuhan yang akan digunakan sebagai baja hijau. Baja organik juga boleh didapati dalam bentuk humus dan kompos.

3. Baja Organik Buatan 

Selain pelbagai jenis baja organik adalah perkara biasa di sekeliling anda, terdapat juga sejenis baja organik buatan dibungkus dalam bentuk yang lebih mudah digunakan dan diperolehi. Ini jenis baja untuk menggunakan teknologi moden dengan kandungan pelarasan yang dikehendaki oleh tumbuh-tumbuhan, terutamanya kelapa sawit.

banyak faedah yang ditawarkan oleh baja organik menjadikan ia lebih disukai oleh petani. Bukan sahaja dapat meningkatkan nutrien yang diperlukan oleh tanaman kelapa sawit, pembungkusan baja organik juga dapat memperbaiki struktur tanah ke dalam pertumbuhan kelapa sawit. Bukan itu sahaja, ia menunjukkan bahawa lebih halus juga dapat meningkatkan produktiviti tanaman.

Di Malaysia, terdapat juga dihasilkan baja organik yang terdapat dalam jenama yang berbeza. Biasanya, produk menawarkan cara dan teknik persenyawaan yang betul seperti yang diperlukan.

Baja organik kelapa sawit adalah pilihan yang paling sesuai untuk mereka yang ingin memaksimumkan pertumbuhan dan produktivitas tanaman tanpa menggunakan bahan kimia. Bukan sahaja mudah untuk memohon, baja organik kelapa sawit juga mudah diakses dan memberikan banyak manfaat.

0 Response to "Ketahuilah Faedah Baja Organik Kelapa Sawit"

Catat Ulasan