Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Di Malaysia

Advertisement
Rakyat Malaysia mendapat banyak manfaat dari urusan pertanian kelapa sawit sehingga ekonomi melayu lebih maju, Oleh itu, kita mesti tahu sejarah pokok kelapa minyak sawit di Malaysia sebagai ilmu penting hari ini. Terdapat 2 spesies pokok kelapa sawit yang ditanam oleh para petani, yang merupakan spesies keluarga palma Arecaceae atau dikenal berbuah lebat. Elaeis guineensis adalah jenis pokok kelapa sawit dari benua Afrika yg telah ditemui oleh ahli-ahli sains di negara Gambia dan Angola. Dan pokok kelapa sawit di Amerika adalah spesies Elaeis oleifera.

Pada tahun 1848, orang Belanda membawa pokok kelapa sawit ke Indonesia kemudian dibawa ke Singapura dan Tanah Melayu. Pokok kelapa sawit pertama kali datang ke Tanah Melayu melalui Taman Botani Singapura sebagai tanaman hiasan. M. A. Hallet menjadikan kelapa sawit Deli sebagai perbelanjaan komersil utama di pulau Sumatera.

Sejarah Pokok Kelapa Sawit Di Malaysia


Kemudian M. H. Fauconnier mengamalkan penanaman komersil pokok kelapa sawit Deli di Rantau Panjang Darul Ehsan Selangor. Pada tahun 1917 bermulalah penanaman komersil pokok kelapa sawit di Estet Tannamaran bandar Kuala Selangor. Dilanjutkan dengan penanaman komersi pokok kelapa sawit di Estet Elmina bandar Kuala Selangor.

Industri minyak sawit Malaysia yg maju sekarang tidak boleh dilepaskan kepada sejarah penanaman pokok kelapa sawit di Indonesia, pada mulanya terdapat empat anak benih pokok kelapa sawit dari benua Afrika yg ditanam di Taman Botani Bogor pada tahun 1848. Kemudian anak benih pokok kelapa sawit telah dibawa ke Rantau Panjang, bandar Kuala Selangor pada tahun-tahun antara 1911 hingga 1912.



Kerajaan Malaysia amalan Kaunseling kepada petani untuk menggantikan ladang pokok getah ke ladang pokok kelapa sawit, Kerajaan Malaysia juga mengamalkan pembangunan industri minyak pada tahun 1917, penanaman komersial pertama kali diamalkan di Ladang Tenmaran bandar Kuala Selangor. Kerajaan Malaysia membawa anak benih kelapa sawit atau Deli dura dari Rantau Panjang.

Pokok kelapa sawit menjadi tanaman yang membawa banyak pertukaran asing bagi negara Malaysia pada masakini. Kita harus berbangga dalam bidang kelapa sawit di Malaysia, dengan keluasan lebih 4.7 hektar. Negeri Sabah mempunyai ladang kelapa sawit terbesar di Malaysia dengan keluasan lebih 1.4 juta hektar, Sarawak dengan keluasan lebih daripada 0.8 juta dan Johor dengan keluasan lebih daripada 0.7 juta.

Ini perbincangan sejarah pokok kelapa sawit di Malaysia yang kita harap akan menjadi satu pengetahuan yang berharga kepada pembaca.

0 Response to "Mengetahui Sejarah Pokok Kelapa Sawit Di Malaysia"

Catat Ulasan