Cara Penanaman Kelapa Sawit Di Malaysia Yang Betul

Advertisement
Minyak sawit telah menjadi komoditi pertanian menambah kepada pertumbuhan ekonomi di negara Malaysia. Malaysia terkenal dengan produk minyak sawit adalah yang terbaik dan negara pengeluar minyak sawit terbesar di dunia, selepas Indonesia. Petani perlu paham cara penanaman kelapa sawit di Malaysia yang betul untuk mendapatkan hasil tuaian tandan buah segar sawit yang baik dan banyak.

Minyak sawit diperlukan oleh masyarakat era moden dalam memasak makanan yg lazat dan sedap, masyarakat benua Eropah dan Amerika memandang bahawa minyak sawit adalah kebutuhan pokok di dapur. Oleh kerana itu, usahawan dan petani masih percaya dalam prospek industri minyak sawit adalah sangat baik pada masa akan datang.

Cara Penanaman Kelapa Sawit Di Malaysia


Petani harus memahami betul macam mana nak tanam kelapa sawit yang terdiri dari persiapan, penanaman, membaja, menuai sehingga menjual tandan buah segar minyak. Petani mestilah menyeluruh dan rajin semasa menanam benih kelapa sawit, kerana pokok kelapa sawit adalah tumbuhan dengan usia beberapa dekad, umur produktif kelapa sawit sehingga umur 25 sehingga 35 tahun. Oleh itu, pembenihan dan menanam anak benih kelapa sawit adalah langkah pertama yg menentukan kejayaan petani dan usahawan.

Cara Penanaman Kelapa Sawit Di Malaysia Yang Betul

Kerajaan Malaysia telah mempromosikan kaunseling kepada petani dan usahawan untuk menggunakan teknologi dalam menanam dan merawat pokok-pokok sawit supaya tumbuh lebih cepat, akar yang kuat, batang besar, daun banyak, dan menghasilkan buah kelapa yang besar.

Petani perlu membeli benih sawit berkualiti seperti yang dijual oleh pusat penyelidikan kelapa sawit. Petani boleh mendapatkan benih dengan tangan mereka sendiri dengan cara mengawal pendebungaan bunga betina pada pokok induk.



Setelah petani mendapat benih kelapa sawit yang berkualiti baik, pembenihan yang betul dilakukan di tanah rata yang dan kawasan-kawasan yang tidak jauh dari sumber air. Tanah pembibitan kelapa sawit dibersihkan daripada rumpai dan perosak, dan juga dilengkapi dengan jalan, air dan perparitan.

Pokok kelapa sawit dapat tumbuh dengan baik apabila ditanam di kawasan tropika yang mempunyai hujan yang mencukupi. Pokok kelapa sawit dapat tumbuh dengan baik di dataran rendah dengan ketinggian yang mencukupi, sebagai contoh 300 meter di atas paras laut.

Sekian maklumat tentang cara penanaman kelapa sawit di malaysia yang betul, kami harap Anda menjadi petani dan usahawan yang mendapatkan kejayaan.

0 Response to "Cara Penanaman Kelapa Sawit Di Malaysia Yang Betul"

Catat Ulasan