Cara Mengoptimumkan Potensi Kelapa Sawit Di Malaysia

Advertisement
Kerajaan Malaysia berjaya mengoptimumkan potensi kelapa sawit di Malaysia untuk memberikan banyak manfaat untuk rakyat, terutamanya bagi petani dan usahawan. Komoditi minyak minyak diperlukan oleh masyarakat moden untuk pelbagai tujuan seperti memasak masakan lazat, kek dan banyak lagi.

Kami agak berbangga dengan jumlah pengeluaran minyak sawit yang dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia, jumlah pengeluaran minyak sawit Malaysia dua kali lebih besar daripada Indonesia. Walaupun kita tahu Indonesia mempunyai kawasan ladang kelapa sawit yang lebih luas berbanding daripada Malaysia.

Cara Meningkatkan Potensi Kelapa Sawit Di Malaysia


Pemerhati ekonomi mengatakan bahawa kelapa sawit di Malaysia mempunyai keluasan 6 juta hektar (ha), manakala syarikat perladangan kelapa sawit di Indonesia mempunyai keluasan 18 juta hektar.

Petani dan usahawan di Malaysia boleh menghasilkan 29-30 tan kelapa sawit di ladang dengan keluasan 1 hektar setiap tahun, manakala petani Indonesia boleh menghasilkan 12 tan kelapa sawit di ladang dengan keluasan 1 hektar setiap tahun. Jika syarikat Indonesia boleh menghasilkan 19 tan kelapa sawit sawit sehektar setahun.

Pengeluaran minyak sawit Malaysia terbesar di dunia yang kerana kerajaan Malaysia bekerjasama dengan petani dan usahawan, mereka semua serius tentang membina dan membangunkan sektor industri kelapa sawit.

Kerajaan Malaysia dan petani mengembangkan ladang kelapa sawit dengan teknologi moden, penggunaan baja yang terbaik, anak benih kelapa sawit yang unggul dan banyak cara lagi. Oleh itu, masyarakat dan kerajaan Malaysia tidak harus berpuas hati dengan menjadi pengeksport minyak sawit terbesar dunia hari ini, mereka perlu terus berusaha untuk terus membangunkan industri minyak sawit.

Malaysia masih berkemungkinan untuk meningkatkan produktiviti tanaman kelapa sawit dengan penggunaan benih kualiti dan pengurusan pengeluaran yang lebih profesional. Prospek untuk pembangunan minyak sawit juga agak baik. Dari sisi permintaan minyak sawit, menjangka permintaan bagi produk minyak sawit akan tetap tinggi pada masa hadapan.

Keunggulan minyak sawit yang dihasilkan Malaysia iaitu disimpan lebih tahan lama, tahan tekanan tinggi dan suhu, tidak akan luput dengan cepat, mengandungi nutrien yang baik untuk kesihatan.

Selain daripada petani dan usahawan boleh amalkan cara mengoptimumkan potensi kelapa sawit di Malaysia di pasaran domestik dan pasaran luar negara untuk memberi nilai tambah kepada ekonomi rakyat.

0 Response to "Cara Mengoptimumkan Potensi Kelapa Sawit Di Malaysia"

Catat Ulasan