Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit

Advertisement
Kegunaan daun pokok kelapa sawit perlu diketahui oleh usahawan dan petani untuk mendapatkan keuntungan yang lebih besar. Kelapa sawit atau Elaeis ditanam di ladang dengan saiz berjuta-juta hektar di Malaysia.

Sehingga kini, ramai usahawan yang membuka ladang kelapa sawit yang ditanam di hutan, tanah gambut, bukit dan kawasan-kawasan lain, para petani lebih suka menaman di kawasan luar bandar dan hutan. Tetapi ada usahawan yang merosakkan ekosistem, mereka melakukan penebangan di hutan yang dilindungi, manakala hutan menyediakan kebolehgunaan yang hebat untuk kehidupan manusia dan hewan.

Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit


Sudah ada usahawan yang membuat ladang kelapa sawit mesra lingkungan yang ditanam dengan kesan positif, tetapi tidak ada keraguan bahawa eksport minyak sawit telah menjadi salah satu sumber komoditi atau pendapatan pertukaran asing terbesar di negara ini.

Faedah Atau Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit

Anda perlu tahu bahawa bukan sahaja buah kelapa sawit yang berguna tetapi daun kelapa sawit juga berguna, ladang kelapa sawit yang maju berkembang di Malaysia maka ketahuilah beberapa faedah daun kelapa sawit, iaitu:

Manfaat atau kegunaan daun pokok kelapa sawit sebagai makanan haiwan ternakan diketahui selepas beberapa penyelidik menjalankan kajian kandungan daun kelapa sawit, daun kelapa sawit mengandungi zat-zat yang sangat berkhasiat untuk ternakan iaitu lembu dan kambing.



Cara membuat daun kelapa sawit sebagai makanan ternakan, iaitu:

1. Daun kelapa sawit dikuliti dan dikupas dengan cara manual atau menggunakan mesin, kemudian dicincang mengikut jenis ternakan.

2. Daun pokok kelapa sawit boleh dicampur dengan lain-lain bahan-bahan makanan haiwan, iaitu ceng gula, dedak dan sebagainya.

3. Cacahan daun kelapa sawit segar kira-kira 500 gram ditaburkan dengan larutan baja urea (5 kg urea dicampur dengan 110 liter air).

4. Daun pokok kelapa sawit yang sudah dicincang yang bercampur dengan baja urean kemudian dimasukkan ke dalam dram.

5. Kemudian, dipadatkan dan dimeterai untuk menghasilkan keadaan tanpa udara.

6. Biarkan selama 14 hingga 21 hari maka pakan ini boleh diberikan kepada ternakan.

Itulah kegunaan daun kelapa pokok kelapa sawit sebagai makanan ternak yang boleh Anda praktekkan sendiri, semoga Anda memperoleh nasib baik dan kejayaan !

0 Response to "Kegunaan Daun Pokok Kelapa Sawit"

Catat Ulasan