Persaingan Produktiviti Kelapa Sawit Indonesia Vs Malaysia

Advertisement
Maklumat mengenai persaingan produktiviti kelapa sawit Indonesia vs Malaysia sentiasa menarik perhatian. Kerana, Indonesia dan Malaysia adalah sebuah negara yang sama-sama berjuang demi keupayaannya sebagai pengeluar minyak sawit terbesar di dunia. Bukan hanya mengenai jumlah bekalan disediadakan, kedua-dua negara juga bersaing untuk jawatan sebagai raja minyak sawit di dunia dalam aspek-aspek lain, termasuk kebajikan petani.

Sumbangan Kelapa Sawit Indonesia vs Malaysia Kepada Dunia
Indonesia dan Malaysia adalah dua negara yang membekalkan minyak sawit dunia dengan bilangan terbesar. Kedua negara ini menyumbang 85% daripada jumlah keperluan minyak sawit dunia. Indonesia sahaja menyumbang angka 48% dan sisanya 37% yang dibekalkan oleh Malaysia. Dengan jumlah ini, Indonesia masih merupakan sumbangan terbesar dunia.

Kualiti Kelapa Sawit Indonesia Vs Malaysia


Produktiviti Ladang Kelapa Sawit
Bercakap mengenai produktiviti, ladang kelapa sawit di Indonesia masih di bawah Malaysia. Ladang kelapa sawit di Malaysia mempunyai produktiviti sehingga 3.66 tan metrik MSM sehektar setiap tahun. Di Indonesia, produktiviti masih mencapai 3.11 tan MSM sehektar setahun. Ia dipengaruhi oleh teknik-teknik penanaman dan umur tumbuhan tercapai.

Kebajikan petani
Kebajikan petani juga merupakan penanda aras untuk membandingkan pembangunan industri dan perladangan kelapa sawit di Indonesia vs Malaysia. Berdasarkan maklumat yang diperolehi, para petani Malaysia mempunyai tahap kesejahteraan yang lebih tinggi daripada para petani Indonesia. Ini dipengaruhi oleh produktiviti Indonesia yang terletak di bawah Malaysia dan juga sejauh mana bidang yang dimiliki oleh petani. Di samping itu, magnitud manfaat harga MSM global juga mempengaruhinya.

Pada Masa Hadapan
Lihat perkembangan dan maklumat dalam tempoh beberapa tahun, terdapat anggaran keadaan minyak sawit di Malaysia dan Indonesia. Indonesia dianggarkan mempunyai kawasan yang lebih besar untuk penanaman kelapa sawit berbanding di Malaysia. Indonesia masih mempunyai tanah dan hutan berpotensi untuk menjadi ladang kelapa sawit, berjumlah 2.9 juta hektar, manakala di Malaysia tidak banyak tanah dan hutan yang dalam saiz luas.

Indonesia dan Malaysia sentiasa bersaing untuk menjadi raja sawit di dunia denga meningkatkan pelbagai aspek yang berkaitan dengan ladang-ladang, industri, dan kualiti. Indonesia di wilayah Sumatera, Kalimantan, Sulawesi diharapkan memperolah hasil panen yang melimpah sehingga mampu bersaing untuk menjadi pembekal terbesar di dunia. itulah kongsi buat tuan dan puan, maklumat mengenai persaingan kualiti dan produktiviti Indonesia vs Malaysia minyak kelapa sawit akan terus membangunkan keadaan dan usaha dari 2 negara Asia Tenggara ini.

0 Response to "Persaingan Produktiviti Kelapa Sawit Indonesia Vs Malaysia "

Catat Ulasan