Tahu Penyebab Kelapa Sawit Tidak Berbuah Lebat !

Advertisement
Penyebab kelapa sawit tidak berbuah buah lebat terdapat pelbagai faktor : kekurangan nutrien di dalam tanah, kekurangan baja, kekurangan boron. Semua aspek-aspek ini perlu dipertimbangkan untuk meningkatkan produktiviti ladang.

Seperti makhluk lain seperti manusia dan haiwan, pokok kelapa sawit juga memerlukan pelbagai aspek yang perlu dipenuhi supaya berbuah banyak atau maksimum. Proses pembibitan, penjagaan sehingga penuaian dipertimbangkan untuk meningkatkan produktiviti maksimum. Jadi, apakah perkara yang perlu diambil perhatian tentang sebab-sebab penurunan produktiviti ladang kelapa sawit? Berikut adalah maklumat :

Penyebab Kelapa Sawit Tidak Berbuah


Kekurangan nutrien dalam tanah
Nutrien adalah faktor penting untuk pertumbuhan tumbuhan dan kesuburan kelapa sawit. Terdapat banyak kandungan nutrien adalah amat diperlukan, iaitu mangan, magnesium, zink, tembaga, molibdenum, boron up. Semua aspek nutrien ini menyokong tahap produktiviti ladang kelapa sawit.

Kekurangan boron
Nutrien penting lain dalam nutrien untuk kelapa sawit adalah boron, boron mempunyai peranan yang penting untuk produktiviti kelapa sawit. Boron sendiri mempunyai dua fungsi penting dalam tumbuhan, yang membuat ketahanan tumbuh-tumbuhan yang lebih baik terhadap keadaan persekitaran semisal rumpai, penyakit dan lainnya. Boron memudahkan proses melarutkan sukrosa dalam pokok tumbuhan. Hal ini menjadikan peranan penting untuk buah kelapa sawit yang dikeluarkan ke dalam kualiti yang lebih banyak dan aroma lebih lazat.

Ladang kelapa sawit memerlukan pengambilan nutrien dalam bentuk boron dalam jumlah yang tidak kurang. Tumbuhan yg kekurangan Boron akan mengalami pertumbuhan yang kurang baik dan produktiviti buah yang tidak optimum. Kekurangan boron pada tanaman dilihat pada keadaan luar daun yang tidak sempurna.

Di samping itu, kekurangan boron biasanya juga mempunyai ciri-ciri warna daun coklat dan saiz adalah pendek. Lebih penting lagi, tumbuh-tumbuhan yg kekurangan boron juga akan lebih mudah terdedah kepada penyakit yang disebabkan oleh keadaan alam sekitar atau perosak.

Untuk mengelakkan pelbagai sebab penurunan produktiviti tanaman kelapa sawit, anda perlu memohon beberapa langkah penting pada masa pembenihan. Ini dilakukan untuk memastikan keperluan boron pada tanaman tercapai sepenuhnya.

1. Semburkan boron ke daun pada proses pembibitan

2. Adakah membaja dengan campuran nitrogen, fosforus, dan kalium.

3. Beri perhatian kepada penyediaan boron mengikut keadaan persekitaran.

4. Gunakan cara yang mengikut peraturan penggunaan dan dosis.

Produktiviti ladang kelapa sawit perlu diperbaiki dalam pelbagai cara, salah seorang daripada mereka dengan meningkatkan boron. Mengetahui pelbagai sebab kelapa sawit tidak dapat tumbuh dengan baik boleh menjadi langkah pertama anda untuk meningkatkan produktiviti tanaman.

0 Response to "Tahu Penyebab Kelapa Sawit Tidak Berbuah Lebat !"

Catat Ulasan