Cara Membuat Baja Organik Kelapa Sawit Dengan Murah

Advertisement
Bagaimana untuk cara membuat baja organik kelapa sawit dengan murah dan paling baik adalah dengan menggunakan tandan kosong kelapa sawit yang merupakan sampah atau buangan daripada kilang minyak sawit dengan jumlah sangat banyak. Menurut data, setiap pemprosesan 1 tan tandan buah segar kelapa sawit akan dihasilkan tandan kosong kelapa sawit 20-25%, atau berat 200-250 kg.

Sebuah kilang minyak sawit dengan kapasiti pemprosesan 10 tan / hari, maka sehari yang akan dihasilkan 2-2,5 tan tandan kosong kelapa sawit. Jumlah sisa tandan kosong kelapa sawit di Malaysia pada tahun 2015 dianggarkan mencapai lebih daripada 20 juta tan.

cara membuat baja organik kelapa sawit

Jumlah tandan kosong kelapa sawit di Malaysia yang luar biasa besar, malangnya, sisa ini tidak boleh digunakan dengan baik oleh majoriti syarikat-syarikat minyak sawit di Malaysia.

Pemprosesan tandan kosong kelapa sawit adalah yang paling mudah dan murah ialah mengumpulkannya dalam masa yang lama supaya ia menjadi baja organik dengan alami, baja organik digunakan sebagai sungkupan di ladang kelapa sawit, atau boleh diproses semula menjadi kompos yang lebih subur tanah.

Tetapi anda perlu tahu apa yang diperlukan dalam bagaimana cara membuat baja organik minyak sawit, iaitu:

1. Masa kompos

Dengan cara ini, proses konvensional penguraian tandan kosong kelapa sawit menjadi baja organik menjadi kompos mengambil masa antara 6 bulan hingga 1 tahun. Pemprosesan pembuatan baja organik ini bergantung kepada lokasi kawasan pemprosesan, jumlah buruh dan fasiliti, apakah sudah berteknologi moden?

2. Kemudahan yang akan disediakan

Thrasher atau mesin penebah adalah salah satu alat utama dalam membuat baja organik daripada tandan kosong kelapa sawit. Alat-alat lain seperti kenderaan lori, pick-up dan lain-lain.

3. Kos membuat baja organik untuk kelapa sawit.

Bagaimana Membuat Baja Organik Dari Tandan Kosong Kelapa Sawit

Proses pengkomposan dijalankan dalam beberapa peringkat,

  • penghitungan
  • inokulasi dengan kompos pengaktif
  • pengeraman
  • kompos menuai.

Sekian, kongsi tentang tentang bagaimana cara nak buat baja organik kelapa sawit dari tandan kelapa sawit kosong yang boleh diamalkan sendiri.

0 Response to "Cara Membuat Baja Organik Kelapa Sawit Dengan Murah"

Catat Ulasan