3 Syarat Supaya Kelapa Sawit Sesuai Ditanam di Kawasan Mana Pun

Advertisement
Kelapa sawit sesuai ditanam di kawasan tertentu yang memenuhi syarat pertumbuhan. Kawasan atau tanah juga menjadi salah satu perkara asas yang sangat memberi kesan kepada kualiti dan perkembangan tanaman kelapa sawit, dan pada hasil tuaian.

imej penanaman kelapa sawit
Ladang kelapa sawit yang subur, kredit imej: wikipedia.org

Bercakap mengenai daerah yang tepat untuk ladang kelapa sawit, tak lepas dari pelbagai aspek yang diringkas menjadi tiga perkara utama, iaitu tanah, tumbuh-tumbuhan, dan iklim. Untuk memilih kawasan yang tepat, anda perlu memerhatikan keadaan yang merangkumi tiga perkara tersebut.

• Tanah 

Tanah yang menjadi tempat tumbuhnya kelapa sawit sudah tentu perlu dipilih dengan pelbagai pertimbangan, mulai dari darjah kecondongan, kelembapan, sehingga sifatnya. Tanaman kelapa sawit yang mempunyai akar yang cetek pada dasarnya memerlukan tanah yang rata atau pada cerun <120.

Kelembapan tanah yang cukup dibutuhkan untuk pertumbuhan kelapa sawit yang baik. Untuk itu, elakkan lokasi yang terlalu lembap kerana akan mempengaruhi keadaan akar yang sangat peka terhadap air. Selain itu, kawasan yang dilanda banjir juga perlu dielakkan. Jenis tanah yang sesuai ntuk penanaman kelapa sawit adalah tanah jenis liat, lempung berliat, dan liat berpasir. Selain daripada itu, jenis tanah yang tidak sesuai iaitu lempung liat berpasir, liat berdebu, dan liat padat.

• Iklim

Malaysia mempunyai iklim yang sesuai untuk pertumbuhan kelapa sawit. Di negara asalnya, Afrika, tanaman kelapa sawit justru tidak boleh berkembang dengan baik lantaran kekurangan sinaran matahari dan keadaan yang kering. Mengenai iklim, tanaman kelapa sawit sangat optimum jika ditanam di kawasan tropika dengan suhu kurang lebih 38ÂșC. Selain itu, elakkan juga pemilihan lokasi yang diterpa angin besar kerana boleh merosakkan daun dan kekuatan akar.

• Tumbuh-tumbuhan

Tumbuh-tumbuhan yang ada di sekitar tanah juga boleh menjadi penanda aras untuk melihat kecocokannya tanah dengan tanaman kelapa sawit. Tak hanya menentukan padanan itu, tumbuh-tumbuhan juga boleh menentukan besarnya biaya yang perlu disediakan untuk membersihkan lahan. Beberapa jenis tumbuh-tumbuhan juga boleh menunjukkan keadaan tapak, misalnya adanya tanaman alang-alang atau rhododendron yang menunjukkan bahawa tanah tergolong kering.

Selain tiga aspek tersebut, ada berbagai hal penting lainnya yang perlu diperhatikan untuk menanam kelapa sawit berkualitas dan berharga jual tinggi. Pada dasarnya, kelapa sawit cocok ditanam di daerah-daerah yang tersebar di Malaysia dan Indonesia, asalkan Anda bisa memanfaatkan dengan pemupukan, penanaman, dan aspek lain secara bijak.

0 Response to "3 Syarat Supaya Kelapa Sawit Sesuai Ditanam di Kawasan Mana Pun"

Catat Ulasan