Sebenarnya Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana?

Advertisement
Sebagai salah satu negara yang menjadi pengeksport sawit terbesar di dunia, Malaysia ternyata bukan menjadi tempat asal tanaman kelapa sawit. Sejarah penjajahan barat di tanah Asia Tenggara yang menjejaskan perkembangan kelapa sawit di negeri Melayu hingga kini.

tanaman kelapa sawit sedia dituai
Imej tumbuhan kelapa sawit berbuah, imej kredit:wikipedia.org

Tanaman kelapa sawit yang berkembang di Malaysia hingga kini dikhabarkan berasal dari Afrika. Meski demikian, ada juga yang berpendapat bahawa tanaman yang juga banyak ditanam di Malaysia ini sebenarnya pertama kali ada di Amerika.

• Berasal dari Afrika

Menurut maklumat, tanaman kelapa sawit dengan nama saintifik Elaeis guineensis berasal dari Afrika barat, iaitu yang terletak di antara Angola dan Gambia. Komen ini didasarkan pada penemuan fosil tepungsari kelapa sawit yang ditemui di kawasan Afrika.

Fosil tersebut membuktikan bahawa kelapa sawit memang sudah sejak lama berada di Afrika. Hal ini diperkuatkan dengan sejarah bangsa Eropah pada abad 14-16 yang mencari adanya wine yang mempunyai kandungan dari pokok kelapa sawit.

• Berasal dari Amerika

Jika di Afrika ada Elaeis guineensis, Amerika juga mendakwa sebagai negara asal kelapa sawit dengan nama saintifik Elaeis oleifera. Hal ini diperkukuhkan dengan penemuan istimewa kelapa sawit lain di Amerika dengan nama Elaeis odor. Tapak yang menjadi tempat pertama kali tumbuhnya tanaman kelapa sawit adalah Amerika Tengah dan Amerika Selatan.

• Asal kelapa sawit di Asia Tenggara

Awal mula tanaman kelapa sawit diimport ke Indonesia sejak zaman penjajahan Belanda. Pada tahun 1900an, kerajaan Belanda membawa bibit kelapa sawit dan menanamnya di Kebun Raya Bogor. Seiring perkembangan zaman, dibentuk lembaga yang berkhidmat untuk membangunkan ladang dan spesies tanaman di Indonesia, termasuk tanaman kelapa sawit. Ada juga program-program yang dibuat kerajaan untuk membangunkan varietasnya. Lalu hasil penanaman benih kelapa sawit di Indonesia kemudian dibawa ke Singapura dan Malaysia. Lalu bermulai penanaman kelapa sawit di ladang Estet Tannamaran, Kuala Selangor di tahun 1917.

Oleh itu, sebenarnya kelapa sawit berasal dari negara mana? Soalan tersebut tak hanya boleh dijawab dengan satu kata yang pasti. Ada sejarah dan penjelasan panjang di balik asalnya tanaman yang menjadi komoditi utama Malaysia dan Indonesia ini.

0 Response to "Sebenarnya Kelapa Sawit Berasal Dari Negara Mana?"

Catat Ulasan