Tips Membeli dari Pembekal Anak Kelapa Sawit

Advertisement
Jika ingin menjalankan perniagaan kelapa sawit, kita pasti ingin mencari anak benih kelapa sawit yang baik. Oleh kerana itu kita biasa membelinya di pembekal anak benih kelapa sawit yang sudah dipercayai. Kelapa sawit memang perniagaan yang menggiurkan. Selain kerana menguntungkan, perniagaan kelapa sawit juga mengandungi manfaat yang cukup banyak. Tak hanya minyak atau buahnya yang boleh dimanfaatkan. Daun kelapa sawit yang biasanya hanya menjadi sampah pun boleh berguna dan boleh mendatangkan keuntungan yang besar.


Pada masa ini ramai yang menjual anak benih kelapa sawit. Mereka biasanya menawarkan anak benih dengan menyebut jika anak benih kelapa sawit tersebut akan cepat mengeluarkan hasil, mempunyai buah yang besar, sabut yang tebal, dan mempunyai kadar perahan minyak yang tinggi. Sebenarnya, anak benih kelapa sawit yang paling baik adalah yang sesuai dengan aturan kualiti dan mutu dari pihak yang mengurus bidang kelapa sawit, atau di Malaysia biasa disebut dengan MPOB. Berikut empat tips pembelian anak benih kelapa sawit dari pembekal:

1. Sesuai MPOB
Pastikan anak benih kelapa sawit yang Anda beli bermutu dan sesuai kualiti MPOB. Pastikan juga anak benih tersebut dihasilkan dari makmal yang dilantik oleh MPOB. Karena anak benih yang dilantik oleh MPOB kualitasnya sudah pasti terjamin.

2. Memiliki surat
Setiap anak benih yang dibeli pastikan disertakan dengan surat. Surat tersebut antara lain adalah surat porla, surat merah, atau surat beranak biji benih. Oleh kerananya tanyalah para pembekal apa anak benih memiliki surat atau tidak.

3. Perhatikan anak benihnya
Anak benih yang bagus adalah yang sehat, tidak berpenyakit, daun dan batangnya berwarna hijau segar, bebentuk pendek gemuk, dan akarnya kokoh.

4. Pembekal terpercaya
Anda harus mengetahui apakah pembekal terpercaya atau tidak. Anda bisa melihat kualitas pembekal. Pastikan pembekal memang menjual dengan baik dan mempunyai pembeli yang banyak. Sehingga jika kita membeli dari pembekal yang terpercaya, maka anak benih yang akan kita beli juga bisa bagus.

Itulah beberapa tips pembelian anak benih kelapa sawit dari pembekal. Semoga bisa berguna bagi para pelabur dan peladang.

0 Response to "Tips Membeli dari Pembekal Anak Kelapa Sawit"

Catat Ulasan